Tekstgrootte
BLICK Expertise heeft een eigen schoolpsycholoog in dienst; Nathalie van Beek. De schoolpsycholoog is een expert binnen het onderwijs op het gebied van normale en problematische ontwikkeling, leren, gedrag en mentale gezondheid.Voor BLICK Expertise verricht de schoolpsycholoog werkzaamheden op het gebied van signaleren, analyseren, adviseren, interveniëren en evalueren. Samenwerking met intern begeleiders, schoolleiders, leerkrachten, ouders en andere betrokkenen is daarbij een vanzelfsprekendheid. Hiertoe wordt beschikbare informatie geïntegreerd met recente (wetenschappelijke) inzichten.
De schoolpsycholoog kan handelingsgerichte diagnostiek bieden, bijvoorbeeld bij leerproblematiek of sociaal-emotionele problematiek. Bij handelingsgerichte diagnostiek wordt altijd gewerkt vanuit de volgende vraag: wat heeft deze leerling nodig, bij deze leerkracht(en), in deze klas/school en met deze ouders.
BLICK Expertise heeft voor de onderzoeken een grote verscheidenheid aan testmaterialen beschikbaar. Bij leerlingen van alle leeftijden kan er een intelligentietest worden afgenomen, ook als de leerling geen of weinig Nederlands spreekt. Daarnaast kan er bijvoorbeeld onderzoek worden gedaan naar executieve functies, leermotivatie, sociaal-emotionele ontwikkeling en lees-/rekenniveau. Op basis van de hulpvraag zal in overleg een onderzoeksarrangement op maat worden samengesteld.
Het tarief voor de schoolpsycholoog van BLICK Expertise bedraagt € 95,- per uur.
Voor een consultatie, een arrangement op maat of een uitgewerkte offerte: gelieve contact op te nemen met Nathalie van Beek via nathalie.vanbeek@blickoponderwijs.nl.
De leerling
De schoolpsycholoog kan op het niveau van de leerling handelingsgerichte diagnostiek bieden, bijvoorbeeld bij leerproblematiek of sociaal-emotionele problematiek. Handelingsgerichte diagnostiek wordt vormgegeven door o.a. het gebruik van meetinstrumenten (denk aan: intelligentietesten of vragenlijsten) en het doen van observaties. Waar nodig voert de schoolpsycholoog een kindgesprek voorafgaand of tijdens het onderzoek. Het betrekken van leerlingen tijdens diagnostiek vergroot onder andere de motivatie om zich in te zetten voor hun persoonlijke leerdoelen.
Ieder kind kan leren, enkel niet op hetzelfde moment of op dezelfde manier. - George Evans
De leerkracht
De leerkracht maakt het verschil en is verantwoordelijk voor een groot deel van de invloed op het leren. Deze invloed wordt in kaart gebracht door een gesprek met de schoolpsycholoog, eventueel het invullen van vragenlijsten en waar nodig een observatie in de klas. Een observatie inzetten is een middel om de leerkracht inzicht te geven in zijn bijdrage aan het leren, gedrag en welbevinden van de leerling.
Een advies kun je naast je neerleggen, een inzicht neemt niemand van je af.
De ouders/verzorgers
BLICK Expertise zet op het niveau van ouders in op educatief partnerschap. Een goede samenwerking tussen school en ouders is een voorwaarde voor het kind om tot ontwikkeling te komen. Ouders kennen hun kind het best en worden daarom intensief betrokken bij de handelingsgerichte diagnostiek.
Waarom moeilijk doen als het samen kan? - Loesje